Alla inlägg den 4 december 2011

Av Zandra & Björn Engvall - 4 december 2011 19:22

Idag har Cajsa och Samuel varit här. Kul, men livat första tiden. Det lägger sig efter ett tag =)

Vi har ätit potatisgratäng, risotto och buffè maten som blev kvar sen igår. Barnen åt bra.

Vi har öppnat julkalendrarna och jag har läst en julberättelse i samband med det, som varje kväll =)

Vi har haft familjeråd och gjort en ny "regel-lista" som alla var med och fick tycka till om och säga saker som dom tyckte skulle vara med. Efter det skrev hela familjen sina namn under reglerna och vet vad som gäller. Det kommer bli en tavla så barnen blir påminda. Så här blev det:

* Sköta sig vi maten och låta maten tysta munnen.

* Inte springa inne.

* Inte slåss, sparkas eller rivas.

* Inte skrika.

* Inga onödiga ljud.

* Inte vara uppkäftig.

* Lyssna och visa respekt.

* Sköta sig själv och strunta i vad syskonen gör.

* Inget onödigt skvaller.

* Vara mot syskonen som man själv vill bli behandlad.

* Inga fula ord mot varandra.

* Inte svära.

* Inte bits.

* Inte skallas.

* Inte ljuga eller skylla ifrån sig.

* Om man inte lyssnar efter 2 tillsägelser får man en "time out".

  1 minut / år man fyllt.

* Säga tack om man får något.

* Säga förlåt om man gjort någon ledsen.


Jag tycker barnen kom med bra regler och vet vad vett och etikett är! En bra och fin uppfostran är A och O. Jag (och Björn) är allergisk mot ouppfostrade barn!

Hoppas det funkar i paktiken och inte bara i teorin.


Nette och Tii har också varit här. Alltid lika kul =)


Nu ska jag och hjärtat mitt sätta oss och komma fram till hur vi ska lägga upp allt med resten av renoveringen så huset blir KLART. Efter det går vi på ut- och uppbyggnaden =)


Ha en bra kväll!

Kram   

Av Zandra & Björn Engvall - 4 december 2011 08:58

Igår vad det överrasningsfest för Björn =)

Tack alla ni som hjälpt till med förberedelserna och under festen.

Extra tack till Nette som har hjälpt mig med mycket!

Tack alla ni som kom och gjorde festen möjlig.


Björn fick massor av fina peresenter. Bla en Skottlands resa av familjen =) 


Vi började med att skåla med Björn med bubbel. Till det var det goda snittar.

Buffén bestod av kallskuret, risotto, bröd och massa annat.

I tårtan var det 40 ljus. Björn blåste ut alla på ett andetag =)


Efter alla gått hem följde Björns jobbakompisar och Nette med hem.

Kl 03.40 kom vi i säng tror jag det var.


Det blev ingen träning för Qimberlie i dag. Hon är sur men jag får väl åka ner på friåkningen så hon får åka skridskor iallafall.


Nu ska jag åka till Folkets Hus och städa det sista.

Sen kommer Cajsa och Samuel =)


Bilder på gårdagen kommer.


Ha en bra dag.

Kram

Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om KBT och belöningsystem?
 Gillar det inte.
 Det är bra.
 Vet inte vad det är.
 Bättre att ge beröm och tillsägningar och sporadiska belöningar.
 Tror inte det är bra i längden. Barnen kommer kräva mer och mer ju äldre dom blir för att göra saker
 Kanske funkar för vissa men jag kommer inte köra det på mina barn.
 Det är den bästa uppfostringsmetod som finns.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards