Alla inlägg under september 2009

Av Zandra & Björn Engvall - 12 september 2009 22:30

I dag var vi på Tuvas kalas. Hon fyller 3 på måndag, den 14e.

Först vill jag tacka Tessan som gjorde det möjligt för Trawiz att komma.

När jag talade om för Tessan att det bara var Björn, flickorna och Quentin som kom för att dom har katter så fixade Tessan så katterna inte var där + att hon hade STOOOOOOR städat så han kunde komma.

TUSEN TACK för att du/ni tänkte på min son!


Kalaset var jätte mysigt. Hoppas ni har kvar ballongerna, det var såååå dekorativt! =)

Tack för jätte gott fika. Barnen tackar för ballonger och fiskedamm.

Niqole gick runt och tittade i lägenheten, sen sa hon: "Ni har mycket finare än när pappa bodde här, jag tror inte det är samma lägenhet."

Sträck på er, hon gillar det ni fixat i lägenheten! =)


Kl 14 åkte jag iväg med Niqole som skulle på Jasmins kalas. Givetvis hade Niqole valt en Bratz docka, den som heter Yasmin.


Vi var kvar hos Tuva tills Niqole skulle hämtas kl 16.30


När vi kom hem åt vi mat och hade lite lördagsmys innan det var läggdax.


Jag och Björn kollade på film som vi lånat av Rikard och Tessan. Den första var jag vaken, men inte den andra. =)

Jag är mycket piggare nu när jag ätit in mig på järntabletterna. Nu är jag ju vaken och fattar vad som händer på dagarna. =)


Tack Tuva för ett underbart kalas!

Hoppas du gillar kläderna och godiset du fick av oss alla 10! =)


 

Tuvas fina tårta!

 

Tuvas goda prinsess-muffins!

 

Tuva öppnar paket!

 

...mer paket!

 

Qimberlies fina hår. Dagen till ära!

 

Mammas cooling nr 1!

 

Trawiz frilla. Var det någon som inte trodde han var döpt efter Travis Barker?! =)

 

Mammas prins!

  

Mammas prins nr 2.

 

Quentin med sina fastrar Jenny och Cecce.

 

Mammas charmtroll. Med spray i håret och frillan fixad charmar man alla! =)

 

Mammas älsta prinsessa!

   

Mammas prinsessa nr 2.

 

Kusin Filippa!

 

Faster Cecce och Kusin Filippa!

 

Tuva blåser ut sina ljus! Hoppas din önskan går i uppfyllelse. =)

   

Mammas prinsessa nr 3.

Av Zandra & Björn Engvall - 11 september 2009 20:30

I dag kom svärmor och Freja hit och lekte.

Jag fick sååååå fint blommor av Freja.

Tack trollungen. =)


Björn var nere hos Lasse och stund.


Vi hade en mysig dag med fredagsmys och film.


Ha det!  

Av Zandra & Björn Engvall - 10 september 2009 21:04

Här är Trawiz med sin spindelmannen-dress. Fin va?! Kommer inge spindelnät ur handleden lilla gubben. =)

 

  

Av Zandra & Björn Engvall - 10 september 2009 20:13

I morse lämnade jag Niqole 8.05 vid bussrondellen och hon gick upp på skolgården själv.

Min stora lilla dotter. =)


Hem igen för att fixa frulle till Mich och Qim. När jag kom innanför dörren satt dom redan och åt.

Björn gav pojkarna gröt som vanligt.

Vi fixade i ordning båda fickorna och båda pojkarna och åkte till dagis 9.00


Det var en lugn och skön morgon. Jag älskar lugna mornar när jag själv har dåligt morgon humör.

Det är lättare att inte bli grinig när allt går lätt och smidigt. =)


Efter vi lämnat flickorna åkte vi med Quentin till farmor och vidare med Trawiz som skulle vara med mormor

själv för första gången. Mamma har bara haft honom då jag har varit ner till konsum en snabbis eller liknande.

Mormor stod ute och väntade på honom med sin "moppe" (permobil). Han vinkade så glatt och tutade. =)


Vidare åkte vi till MVC, vi hade tid kl 10.00

Mitt socker hade sjunkit rejält eftersom att jag tagit bort allt socker och levt som en diabetiker.

Vill inte ha grav.socker

Barnmorskan tyckte jag hade varit duktig men vi skulle hålla koll så att det inte stiger igen. Jag tänker vara stenhård mot mig själv nu!

Blodprover tog hon med. Jag hatar att bli stucken, jag är snål på blod och kärlen går lätt sönder. =(

Som tur är det bara en gång till hon ska sticka mig innan den lilla kommer till världen.

Hjärtljudet låg på 150 slag/min och den lila sov gott i mammas mage. Det är nog en tjej. Med pojkarna gick jag aldrig över 140 slag när det var liv i magen och låg på 120 när dom sov. Med flickorna låg det på 160-170 när det var livat och 135-140 när dom sov. Vi får väl se vad det är för en liten som "gömmer" sig. =)

Vikten hade gått ner mer. Det tackar jag inte nej till. Det gjorde den med pojkarna med, men med flickorna gick jag upp. Kan bero på sockret jag inte äter.

Jag MÅSTE ha råa morötter och kokt potatis! Det är nå nytt. Med Niqole var det mandarin och viol, med Michelle var det Johnnys söt/starka senap, med Qimberlie var det loka päron, med Trawiz var det marabou mjölkchoklad och med Quentin var det Salvi Läkerol. Konstigt att man kan få ett sånt sug av något?!


På hem vägen stannade vi hos min mor och fikade med sockerkaka som hon och Trawiz hade bakat.

Jag fuskade med en liiiiiiten bit. Kan ju inte säga nej till min son när han bakat med mormor. =)

Den var jätte god, tack mormor och Trawiz.


Vidare for vi för att hämta Qolle som slutade för dagen.

Hem till Barbro som bjöd på mat. Det var gott. Tack för maten. Quentin åt som en häst. Trawiz äter dåligt, undrar om han är besvärad av tanden han slog av. Båda fram-tänderna har dessutom fått missfärgningar, ser ut som marmor. Jag måste ringa tandläkaren i morgon igen.


Vi hämtade Michelle och Qimberlie kl 14.00 Där sprang vi på Jenny som klippt sig och blonderat sig. Ååååhhh så snygg hon var i håret. Det passade henne jätte bra. Jag blir mer och mer sugen på att göra något med mitt hår men plånboken är tom förutom alla malar. Tungan ute Mitt hår växer så det knakar, men det börjar bli så slitet i topparna.


Vi åkte hem och hämtade en skötväska och pengar för att åka till stan.

Elvira och hennes kompis åkte med oss in till stan.

Niqole ska på kalas på lördag och vi hade tomt i skåpen, nästan iallafall.

Givetvis ville barnen ha McD.

Niqole valde en Bratz docka till Jasmin, hon valde den som heter Yasmin.

Då hittade jag en spindelmannen-derss till Trawiz, blir perfekt till Hallween. Den hade kostat nästan 200 och nu sålde dom den för 50 kr. Den fanns en kvar, stl 74, kan man låta bli då?! NEJ!


Vi åkte vidare till Ica Maxi och handlade lite ont måste. Där hittade Niqole ett par inne-tofflor som hon behöver till förskolan. Så dom fick hon.


Nu är vi hemma och barnen sover. Björn är och hjälper Helena med att ta bort någonting från gården.

Jag ska snart lägga med och titta klart på filmen jag somnade ifrån igår. =)


Ha en bra kväll.

Kram.


PS. Björn fick ett telesamtal idag från hans barns mamma.

Fy så ledsen jag blir! Det är så sjukt hur skolan särbehandlar den söta lilla son som dom har.

En liten snäll, go, underbart söt pojk med världens vackraste blå ögon som har ett "handikapp" som ingen ser och skolan inte kan behandla på ett rätt sätt pga att skolan inte har pengar, är det rätt?!

Mitt hjärta gråter med denna lille kille.

Björn vet och jag vill att hans mamma ska veta det också, att jag kommer alltid älska både Samuel och Cajsa. Cajsa är en tjej som är duktig och ingen man behöver "oroa" sig för, men lille Samuel, han är nå speciellt.

Jag kommer alltid finnas för dom om dom behöver mig och jag stöttar både Björn och barnens mamma men framför allt Samuel. Jag önskar och HOPPAS att skolan kan komma med en vettig lösning som ger Samuel det han behöver för att få en bra skolgång och fina betyg, för pojken är absolut INTE dum, han behöver bara lite mer hjälp än dom flesta barn. Björn är glad över att han nu får vara delaktig och hjälpa sin son. Han kommer alltid finnas för sina 4 barn samt 4 bonusbarn. Han är världen bästa pappa och bonuspappa!

Av Zandra & Björn Engvall - 9 september 2009 20:28

I morse, som vanligt, lämnade jag Niqole till 8.10 på skolan.

Jag frågade henne om jag skulle släppa av henne vid "bussrondellen" och åka hem.

Det gjorde jag igår och hon var såååå mallig, hon fick ju nästan gå själv till skolan. =)

Men inte i morse, hon ville att jag skulle följa med henne upp på skolgården tills hon såg att hennes kompisar var där. Givetvis gjorde jag det.

När vi kom upp på skolgården kom en lite äldre pojke förbi oss på cykel. Niqole berättade att han var elak och retade Niqole och hennes kompisar. Han brukade även jaga flickorna. Jag förstår henne om hon tycker att det känns lite läskigt, det är inte lätt att vara minst på skolan, då är en 4e-5e klassare väldigt stor.

Jag talade om för Niqole att pojkar är lite busiga men att hon inte behöver vara rädd.


Hem till mina andra två troll som snart skulle iväg.

Till 9 åkte jag och lämnade dom.

Qimberlie vart glad när Viola tog emot henne.


När jag kom hem hade Björn givit pojkarna frukost och dom var färdig klädda.

Vi åkte ut en sväng i skogen och plockade lite svamp.


11.30 hämtade vi Niqole igen. Då åkte vi til Ramnäs för att tanka och ta en snabb fika hemma hos mormor. Vilket underbart väder det var.

Stackars mamma, för ett tag sen gick hennes kyl och frys sönder. I går fick hon nytt. Då var den nya frysen sönder. Typiskt! =(

Vi var kvar tills det var dax att hämta Mich och Qim på dagis.


Vi åkte hem och åt spagetti och köttfärssås.

Då ringde min pappa och ville bjuda på fika, så vi åkte dit.


Så nu sover mina små. Dom var så trötta.

Björn är hos Lasse en sväng.


Nu ska jag lägga mig på soffan och slappa.

Ha det bra. Kram.

Av Zandra & Björn Engvall - 8 september 2009 21:50

Efter skola/dagis idag hade vi en liten mysig kräftskiva med barnen.

Björn och jag skalade kräftor och barnen smaskade i sig.

Trawiz spottade och rös. Han gillade det inte!

Jag har alltid älskat kräftor, men inte nu dom senaste åren.

Jag kunde inte alls äta i dag. Usch, smakar fisk tycker jag.

Snart äter jag väl inget i kött väg. =( Inte fisk, inte kyckling, inte gris,

inte skaldjur...bara köttfärssås gjord av nötfärs och falukorv i stroganoff.

Det är så tråkigt att inte gilla någonting. Jag blir trött på mig själv!


Sen tog vi en prommis för att Niqole åter igen skulle få sälja lite jultidningar.

Nu har hon ett Xbox360. Visst är hon duktig?!


Väl hemma åt vi lite kvällsis.

Barnen pratade med mormor i telefonen. Mormor tyckte det var längesen hon

träffade barnen. Det var väl i söndags om jag inte missminner mig helt. =)


Efter boxningen kom min storebror på en fika. Alltid lika trevligt. =)

Trawiz kramade på sin morbror och givetvis "apade" sig.


Nu sover alla barnen gott och kärleken min spelar gura. Otippat?! =)


I morgon kommer min pappa hit med nått som fattas innan Björn kan fixa

nya bänkskivan. Jisses vad jag längtar! Den är så snygg!!!! Det bästa är att det är TVÅ

hoar, inte en rund som vi har idag. Bild kommer givetvis när min älskling fixat dit den.


Min foglossning har varit bättre idag. Jag minns inte sist jag kunde gå

så bra som jag har kunnat idag. Skönt. =)


Nej nu ska jag försöka vila mina blå. Jag sover oroligt på nätterna.

Det är inte kul. Antingen för att fogarna värker eller så vaknar jag av

att Quentin tappat tutten eller krånglat sig ut mellan spjälorna på sängen med

fötter och händer, trots att vi har skydd, eller att jag har mardrömmar.

Mardrömmar hade jag mycket när jag väntade flickorna. Kan det vara en tös denna gång?!

Nu verkar det som om vi har kommit på ett namn iallafall; Ztephanie.

Det namnet hade jag på listan när jag väntade Michelle och Qimberlie, även när

jag väntade Trawiz, jag var ju så säker på att jag aldrig kunde få en pojke efter tre flickor.

Men ack så fel jag hade. Björn visste hela tiden att det var en grabb. Han var lika säker

när jag väntade Quentin.

Morbror Kenny tyckte iallafall att det skulle bli en Ztephanie eller Natasha.

Pojknamn ser ut att bli Qolin. Men inget är klart förrän h*n är född. =)


Niqole har börjat väckt mig vid 4-5 på morgonen. Hon är rädd att vi ska försova oss

och komma försent eller missa dagen helt. Lilla gumman, det är inte lätt att vara liten. =)

Just när hon kommer så har jag precis somnat och sover som skönast.

Men det är väl det som är tjusningen med att vara förälder?!


Nej nu ropar kudden. =)


God natt!

Av Zandra & Björn Engvall - 8 september 2009 10:14

  

Nu är jag lite förvirrad. Jag kollade bloggen igår och den såg ut som alltid. Men nu när jag skulle skriva om gårdagen så har sidan ändrat utseende. Hmmm... men det funkar nog bara man vänjer sig. =)

Igår var Björn upp med Niqole till skolan. Han träffade båda sina trollungar på skolgården. =)

Jag tog mig ett varmt bad när Björn hade kommit hem. Mitt bäcken värker. Men det är bara att bita ihop. Som man bäddar får man ligga, eller?! =)

Alla barnen hann jag duscha på förmiddagen. Det går inte fort för mig men jag hinner det jag ska.

Björn hämtade Niqole på skolan 11.20 och efter det åt vi korvstroganoff. Gottis!

Björn har varit med sin son idag. Dom hade haft jätte mysigt, åkt traktor och busat.

Björn var nöjd med dagen, det tror jag Samuel med var. =)

Vi tog en sväng med vagnen och alla barnen så Niqole skulle få sälja lite jultidningar.

Det gick bra för henne och hon klättrar högre och högre.

När vi kom hem åt vi korv med bröd.

Barnen somnade fort igår.

Vi tittade på film, jag somnade givetvis. =)

Ikväll ska vi ha en liten kräftskiva med barnen. Mysigt! =)

Ha en bra dag.

KRAM!

Av Zandra & Björn Engvall - 6 september 2009 20:45

Här badar kräftorna innan kokning.


  


Här är efter kokning.


  

Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om KBT och belöningsystem?
 Gillar det inte.
 Det är bra.
 Vet inte vad det är.
 Bättre att ge beröm och tillsägningar och sporadiska belöningar.
 Tror inte det är bra i längden. Barnen kommer kräva mer och mer ju äldre dom blir för att göra saker
 Kanske funkar för vissa men jag kommer inte köra det på mina barn.
 Det är den bästa uppfostringsmetod som finns.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards