Alla inlägg den 7 juli 2009

Av Zandra & Björn Engvall - 7 juli 2009 22:20

I morse vaknade jag kl 6.

Jag försökte väcka min man, men det är inte lätt att väcka den Björn som sover. =) Ha haaa!

Efter några tappra försök så gick jag för att göra en brasa.

Dum som jag var så sparade jag alla duschningar tills i morse. =(


Då hörde jag ett par tassande forspår. Det var Niqole som ville väcka tuppen. =) Jag duschade och fixade i ordning henne, sen fick hon gå till "nästa station", köket, där stod Björn och fixade frukost. Sen vaknade Trawiz, samma var det för honom, duschning och frukost. Qimberlie stod på tur härnäst. Michelle var så trött. Hon ville ligga hemma och sova. Man känner sig knappt nå hemsk när man MÅSTE väcka dom. =(

Då hörde jag en liten kille som låg i sin säng och skratta och pratade med sin nalle. Det var Quentin. Han fick en flaska välling sen somnade han om en stund. Nu hade Michelle vaknat ur sin skönhets-sömn. Det var samma prosidur med henne, dusch och frulle.


Sen var det min tur att få vakna till. In i duschen! Det är så skönt att få kvickna till och ladda batterina i en skön morgon dusch. Då känner man sig redo för en ny dag med sina barn.


Klockan rinner i väg när man har mycket att göra. Medans jag fixade inbakad-fläta på Niqole, flätor på Michelle och tofsar med flätor på Qimberlie passade Björn på att duscha. Sen fick han skynda för att hämta Barbro.


När han åkte iväg en liten stund, utan telefon, ringde Samuel. Jag vart så glad när jag hörde den lille gossens glada röst. Jag blev alldeles varm i hjärtat, det var så längesen! Jag talade om för honom att Pappa inte var hemma, men att han ringer upp så fort han kommer hem, om en liten stund.


Kl var 8.50 och 10.00 skulle vi vara på C-las. Jag var så stressad. Björn hade inte kommit hem än. Inget snus hade jag kvar heller, det gör ju inte saken bättre! Då vaknar Quentin. Bra, då hann jag duscha honom med innan vi åkte. Då kommer Jenny, Barbro och Björn. Flickorna var klara och gick ut för att sätta sig i bussen. Jag drog lite "rutiner" för Barbro. För första gången vinkade Trawiz när vi skulle gå, sen knatade han efter Jenny in på badrummet för att kolla vad hon pysslade med, då passade vi på att smita iväg. Det kändes så skönt att han inte grät. Tidigare har han gråtit från det vi gått tills vi kommit tillbaka. Quentin skratta som vanligt när han ser farmor och faster. =)


Mitt humör var inte på topp. In på Ica for jag. Vad händer då? Jo, mitt suns var SLUT! Då var droppen nära på att falla som får bägaren rinna över. När jag kom ut i bilen pratade Björn med Samuel. Givetvis håller vi ALLTID det vi lovar och Björn var kvick med att ringa upp sin son.


In på konsum i Ramnäs. Rena rånet! Tacka vet jag Ica, billiga på det mesta, bra utbud, mysig butik med trevlig personal!


Väl hos mamma gick det på två röda. Stressen kom tillbaka när Qimberlie var arg och hon var på krigs-stigen. Hon har dålig morgonhumör, jag måste erkänna att det kommer från mig. =)  Hon ville följa med oss, hon ändrade sig fort som tur var och tårarana blev till skratt.


Parkeringen på C-las. Vad ska man säga? Det är ju som att leta en nål i en höstack. Sen gör det inte saken lättare när vi inte har en liten skrutt bil heller. Vi har ju faktiskt en VW Caravelle. Den snyggaste i världen om jag får säga vad jag tycker. =) Jag älskar den bilen. Den är lätt att köra, man sitter bra, den går billigt, vi får plats hela familjen dvs. 9 sitsig, sen är det en speciell blå färg på den. Men så var det ju det här med parkering... Som tur var hittade vi en plats som passade oss.


Vi hann med god marginal, ca 3 minuter. =)

Det gick bra. Blodprov fick jag lämna med. Jag hatar nålar, så länge det inte är jag som ska sticka någon. =) Missade gjorde sköterskan med, hon var tvungen att göra om det. Andra gången gjorde det ont! Jag fick ny tid nästa tisdag för mer provtagning, kl 8 på morgonen. GOD MORGON! Sen ska jag tillbaka kl 15 samma dag för "resutat redovisning". Blir en hel dag i stan. Vi får väl åka till busborgen under väntetiden på 7 timmar. =(


Vi passade på att åka til Ica Maxi för att handla lite. Efter det blev det McD. Vi köpte med oss hamburgare hem till barnen. Killen sa att han skulle komma ut med dom när dom var klara. Vi hann äta upp och gick för att kolla var dom tagit vägen. Han hade glömt beställningen. En tjej gjorde en ny beställning och vi såg att burgarna var klara, men hon var så sölig så dom hann försvinna, 2 gånger hände det. Vi sa till igen och hon gjorde en ny beställning. Efter 50 minuter fick vi våra burgare och då bjöd killen oss på dom eftersom att vi fått väntat så länge. Snabbmat!? Tack för det iallafall, bra service.


Vi skyndade hem för att inte "låsa" Barbro och Jenny så länge.

Vi hämtade flickorna hos mamma och Mich ville inte följa med hem. Hon ville vara kvar hos mormor själv. Det är första gången hon ber om det. Hon har aldrig varit själv hos mormor så hon fick givetvis vara kvar tills i morgon. Hon blev glad, hon blev ännu gladare när morbror Kenny var hemma!


Väl hemma hade det gått jätte bra med pojkarna. Trawiz hade inte gråtit. Jag vart jätte glad och nöjd, det tror jag Barbro med blev. =) Då kanske man törs fråga om barnvakt fler gånger då man slipper ha dåligt samvete för att han skriker så Barbro blöder i öronen. =)

När Björn skjutsade hem Barbro och Jenny satte jag på en film åt flickorna. Jag la mig på soffan för jag hade såååå ont i huvudet. Undrar hur mycket blod om tömde mig på? Kände mig nästan genomskinlig. =) När Björn kom hem frågade han mig om jag sov, svaret blev " Å NEJ!" Trawiz sov och Quentin var med sin pappa i köket. Då tog det inte många sekunder innan jag slocknade. När jag vaknade sen hade huvudvärken försvunnit och jag hade 3 barn som klättrade på mig; Niqole, Qimberlie och Trawiz. Quentin sov och Björn hade lagat mat. Cili con carne. Det var så gott! Tack älskling! Du skämmer bort mig. =)


Efter maten ville vi hitta på nått med flickorna. Niqole ville baka negerbollar (om man nu får säga så). Björn gick och "rota" lite på nätet och hittade många goda recept. Mums-mums blev det. Vi inventerade i skafferiet och gick till Ica.


På Ica sprang vi på flickornas farbror. Dom blev jätte glada över att träffa honom. I kassan säger Qim: "Vi träffa pappa" Nej, det var ju eran farbror, sa jag. "Dom lika" sa Qim och skrattade.


När vi kom hem lekt Niqole med Benjamin och Oliver en liten stund innan det var dax för stor bak. =) Dom är så bra vänner och pojkarna är så goa!


In och baka! Flickorna hjälpte mig med det mesta. Niqole mätte upp ingredienserna och hon var så noga och duktig. Det var en lätt smet. Som dom flesta vet så är inte jag ett stort fan av bakning. Laga mat gillar jag men bakning, det får Björn ombesörja. Han brukar baka farmors goda limpa, men det var ett tag sen. Kanske ska påminna honom imorgon... =) Han är duktig och allt han gör blir så gott.

"Gegget" skulle nu vispas i 30 MINUTER. Det ville givetvis flickorna göra, i ca 2 minuter sen fick jag ta över. Björn tog över när Quentin blev jätte arg och gnällig.


När jag tog upp honom var han varm. Nästan 38*. Han fick en alvedon. Då såg jag att han var svullen i tandköttet. Jag är inte alls förvånad. Han och Trawiz "brukar" kunna tajma in det där med att få gaddar samtidigt. Det värsta är att dom blir så gnälliga. Quentin har nästan inte ätit heller på hela dagen. Peppar peppar, flickorna har aldrig varit så när dom fått tänder. Hoppas risgrynen spricker fram så det blir lugnt ett tag.


Då ringer Michelle. Hon var så glad. Hon hade fått gått själv med Kenny til konsum och köpt tuggummi, hon hade fått "skjutsas" mormor på hennes permo-moppe till morbror Uffe, hon hade fått lekt med kusinerna Fidelie och Liam. Hon tyckte det var så mysigt att få ha världens bästa mormor för sig själv i kväll. Det tror jag det! Mamma ger barnen allt hon kan och lite till när dom är där. =)

Efter baket var Niqole så trött. Hon skulle baka negerbollar när Qim somnat men hon orkade inte. Hon får fixa det efter frukosten i morgon om hon vill.


Mormor skulle ta färdtjänst och komma upp med Mich i morgon. Hoppas lillebror min följer!


Nu sover alla och det är så tyst, det ända som hörs är knapprandet från tangentbordet. Jag hade tänkt att jag och Björn skulle ta en bowling vända på Wii-spelet men det blev inte av i kväll heller. Han gick för att titta på TV en liten stund medans jag bloggade. Men så hade jag setat och skrivit i över en timme så inlägget blev inte registrerat då man blir utloggad automatiskt. Tråkigt när det blir så. =(

Nu ligger mina vackra barn och underbara man och sover. Det låter så tryggt och rofyllt. Jag är så lycklig över den stora skatt jag har, 5 underbara barn och en man som är den bästa som finns, trodde aldrig just jag skulle få världens bästa man. Så ledsen tjejer men ni kan sluta leta efter den perfekta mannen, han är min och jag släpper aldrig honom, ALDRIG! =)


Var nyss upp och sakade mums-mumsen. Dom var jätte goda, det var INTE sista gången jag gjorde dom. =) I morgon ska jag skära upp dom och "rulla" dom helt i kokosröran. Nu sitter jag och gottar mig på ölkorv och en ny snus. Livet är så underbart. Jag är så lycklig, så lycklig! Jag har allt utom pengar, men vad gör det när man har ALLT annat? Jag sitter redan på min rikedom: mina barn, min man och mitt lyckliga liv! Jag tror livet blir lättare med pengar, men man blir inte lyckligare. =)


Ha det bra och sov gott.

Hoppas du drömmer sött och vaknar i morgon till en ny underbar dag och är lika lycklig som jag över att det inte är en dröm utan att du faktiskt lever ett underbart lyckligt liv... som jag! =)


Tack mamma, Barbro och Jenny för barnvakten. Ni är guld värda, vad gjorde vi utan er! Tack för att ni finns och ställer upp!


Kram från den lyckliga mamman/frun


Ps. På bilden bakar Niqole och Qimberlie. Dom var så glad och hade så roligt. Sams var dom med. =) Visst är dom fina i sina förkläden?! =)

Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om KBT och belöningsystem?
 Gillar det inte.
 Det är bra.
 Vet inte vad det är.
 Bättre att ge beröm och tillsägningar och sporadiska belöningar.
 Tror inte det är bra i längden. Barnen kommer kräva mer och mer ju äldre dom blir för att göra saker
 Kanske funkar för vissa men jag kommer inte köra det på mina barn.
 Det är den bästa uppfostringsmetod som finns.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards