Alla inlägg den 18 juli 2009

Av Zandra & Björn Engvall - 18 juli 2009 19:25

I dag har vi varit ute hela dagen. SKÖNT när solen vill visa sig. =)


Jag hade tänk och fortsatt måla i dag men det blev inte så. Jag hatar den rosa färgen och det gräddvita. Som tur är så har vi tagit bort den fula "snickarglädjen" som fanns, det var så hemskt! URK!

Om man nu kan kalla det snickarglädje. Det var gjort i spånskiva så den hade ruttnat och var hackig i sågningen samt att den satt skruvad med plattjärn på utsidan. Inte snyggt gjort alls. =(

Fattar inte ur man kan välja rosa och gräddvit till rött tegel?!

Nog för att jag har bott i ett rosa hus tidigare men jag gillade inte det och jag hade INTE valt det.


Vi har plockat vinbär. Nu har vi ca 8kg i frysen och busken är fortfartande full, syns knappt att vi varit där och plockat. =)

Gott med egen saft. =)

Det finns inte lika mycket svarta vinbär men det ska väl bli någon burk gelé hoppas jag.

Det blivande förrådet kan vi nog snart börja med. Vi har röjjt bort mycket där ifrån. Det tar sin lilla tid med barn som ska sova, äta och Quentin som bajjar på sig ca 8ggr / dag. Han har alltid varit trög i magen men inte nu längre. Jag tror inte det beror på tänderna, jag tror det har med nya vällingen att göra. Ska prova byta till Nestlé.

Ja det tar sig iallafall i "förrådet". Synd att allt ska kosta så mycket. Pengarna ska räcka till mycket och man får ta en sak i taget när man får bekosta allt själva. Men det är väl det som är en vuxens ansvar?!

Att kunna betala för sig själv och inte "snylta" på andra jämt.

Hoppas förrådet står färdigt till höst så vi kan få in vagnar, cyklar och gräsklippare där. Nu har vi allt på altanen nu när det gamla förrådet och garaget håller på att bli butik och studio.

Vi har även planer på att göra ett sovrum till oss där altanen står och flytta den till grill hörnan med en damm runt som man kan ha lite fiskar i. Det skulle vara mysigt. Syrenbuskarna tog vi bort redan förra sommaren då jag inte tål syren. Det är synd för dom är fina. =(

Jag ringde bygglovsavdelningen på kommunhuset men han hade semester. Vi får väl ta det när sommaren är över.

Då skulle Qimberlie få vårat rum och pojkarna dela på det rum hon och Trawiz har i dag. Då får vi lite mer plats, sen får vi väl lyfta taket och göra en övervåning när sparkontot blivit lite större, då får ALLA barn ett varsit rum. Det är ett måste när det är läxor och skola som gäller. Men vi har ett par år till på oss att fixa det.


Barnen ville hjälpa mig med bären men det är på ett lite bökigt ställe så dom fick titta på. Dom tröttnade och gick för att leka med Thea istället. =)

Thea har varit här nästan hela dagen, hon är så tyst och go den tjejen, man hör knappt att hon är här.


Trawiz har sprungit iväg titt som tätt. Han är både rymling och terrorist. =)

Önskar man kunde sätta honom i löplina. =)


Quentin har ätit ris för första gången i dag. Ingen höjdare tyckte han. Av hans miner att döma såg det ut som om jag gav honom citron. =)


Nu har Björn åkt ut i skogen för att plocka svamp till mig. Han är så go!

Han vet vad jag älskar. =) Han skulle även plocka lite blåbär. Vi fick tips av svärmor att blåbär och rabarb var en god blandning till saftkok. Tack för tipset. =)

Det är ju synd att vi inte äter fisk. Annars skulle man kunna leva billigt på det naturen ger. Varför köpa när det finns gott-gott i naturen?! Dessutom är det ju nästan gratis. Det bästa av allt är att det inte är halvfabrikt utan nyttigt och äkta vara.

Barnen äter fisk. Jag kan inte ens känna lukten av eländet. =(

Så Björn skulle ta på sig det ansvaret att fixa god fisk till barnen. Dumt att dom inte får i sig nyttig fisk bara för att mamma måste rymma från spisen. =( Min mamma brukar passa på att göra fisk när hon har barnen. Sen få dom ju fisk i skolan/dagis också.


Jag vet inte vad det är med mig. Jag kommer snart inte kunna äta kött. Jag kommer bli veg. Jag tycker inte om fisk, inte kyckling, inte gris och nu börjar jag tycka att nöt smakar lik. Vad är det för fel på mig?!


Nu vill min yngsta son ha mat så jag säger god natt!


Ha en fortsatt fin kväll.

Kram.


Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om KBT och belöningsystem?
 Gillar det inte.
 Det är bra.
 Vet inte vad det är.
 Bättre att ge beröm och tillsägningar och sporadiska belöningar.
 Tror inte det är bra i längden. Barnen kommer kräva mer och mer ju äldre dom blir för att göra saker
 Kanske funkar för vissa men jag kommer inte köra det på mina barn.
 Det är den bästa uppfostringsmetod som finns.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards