Alla inlägg den 1 augusti 2009

Av Zandra & Björn Engvall - 1 augusti 2009 22:19

I dag efter lunchen åkte flickorna till sin pappa för att kalasa.

Jag och Björn åkte ut i skogen för att plocka blåbär.

Björn hade ett jätte bra ställe precis vid bilen så pojkarna kunde sova gott och vi var bara 2 meter där ifrån. Vi fick ihop lite innan jag tröttnade. =)

Björn sprang upp till sina svampställen medans jag och pojkarna väntade i bilen. MUMS!


Flickorna kom hem vid halv 5.

Jag frågade om dom hade haft roligt och om Qimberlie var nöjd.

Jaaa, sa hon och visade sina paket hon fått. Hon gillade sparkcykeln som var av farmor, farfar och farbror med familj.

Niqole var ledsen för att hennes pappas fru skällt på henne och att hon fick "skämmas" i soffan. Hon sa att det gällde nått om studsmattan. Hon sa att hon ALLTID får skäll. Men men, man vet ju hur barn kan känna sig "orättvist behandlade". Det var nog inte så farligt...

Michelle var ledsen för att hon inte fått berätta färdigt något hon hade börjat på, hennes styvmor hade blivit ledsen och farmor sa bara att man inte får säga så. Hon var jätte ledsen och bara grät, lilla Mich. Hon pratade om en film och jag förstod inte riktigt vad hon menade. Hon var så ledsen.


Efter en stund läste jag lite bloggar och fick då reda på att Mich sagt att : Mamma säger att du är dum och att du är en elak häxa, till sin styvmor.

Jag ville givetvis prata med min dotter om det och då vart hon ledsen igen.

Hon sa att hon inte sa så. Tydligen hade flickornas gammelfarmor hört det så jag tog min dotter och åkte hem till Elly för att få någon rätsida på allt.

Elly hade hört att Mich sagt det i köket. Sen hade Michas styvmor blivit ledsen och farmor arg. Då hade Mich blivit arg och ledsen för att hon inte fick berätta färdigt. Det var det hon försökte förklara för mig innan men jag förstod inte då.

Elly tyckte att det inte var så farligt då barn kan säga saker dom inte menar, hon tyckte att allt agerande som rådde på kalaset var överdrivet larvigt. Men min dotter var ledsen och om ingen ville lyssna på henne då så ville jag nu!

Elly trodde att det berodde på att det var kaos och att det var stimmigt med alla barn och att barnen hade varit bråkiga och att S bara hade blivit uppskickad på vinden hela tiden, han fick tydligen inte vara med enligt Elly.

Hon berättade även att barnen hade kollat på film då.

Jag frågade Michelle igen då om hon hade sagt som det påstås och hon sa jag mena inte så. Michelle har svårt att göra sig förstådd i vissa lägen då hon väldigt nyligen börjat prata och har gått hos logoped länge, hon är inte "utskriven" därifrån än.

Hon älskar Askungen. Hon brukar säga att styvmodern är dum och elak. Jag har sagt till henne att styvmodern är dum och att hon kan trolla, så ja hon är en elak häxa, men hon är ju bara på film.

Michelle har frågat mig om hon har någon styvmor för hon visste inte vad det var. Jag förklarade för henne att det är någon som bor ihop med ett barns pappa och att en styvfar är någon som bor ihop med ett barns mamma. Då frågade Michelle mig om hon hade någon styvmor eller styvfar. Givetvis så talade jag om för henne att Björn är hennes styvfar och att hennes pappas fru är hennes styvmor. Men att det är bättre att säga bonuspappa och bonusmamma för det låter mycket snällare.

Jaha, sa hon och försvann in i fimens värld igen.

Samma fråga kom igår när hon tittade på Askungen. Visst är styvmor en dum, elak häxa, sa hon.

Ja, svarade jag.

Därav kom hennes kommentar idag till hennes egen styvmor, att hon var en dum, elak häxa. Hon trodde att ALLA styvmödrar var lika. Och ja, jag hade ju sagt till Mich att Askungens styvmor var en dum, elak häxa. Jag hade ju även talat om för min dotter att hon hade en styvmor och vem det var. Men det fick inte Michelle berätta! Hon blev nertystad och fick höra att man inte säger så.

Jag frågade min dotter när Elly hörde om jag NÅGONSIN sagt att Michelles styvmor var en dum, elak häxa. Hon svarade: Nej, Askungens!

Elly förstod att Mich inte menat något illa med det hon sa till sin styvmor tidigare på dagen och tyckte att allt skulle glömmas och att allt spelats upp förstort. Hon är ju bara ett barn och vet inte riktigt vad hon säger, sa Elly. Elly skulle även prata med barnens far nästa gång han var själv, för det är bara då det går att prata med honom, sa hon, annars lägger sig alla i och det blir fel!

Det kändes bra nu när allt var uppklarat!

Michas talan hade blivit hörd och hon hade fått talat om hur HON menade.

Allt hade blivit uppförstorat som vanligt och fel.

Stackars Mich, hon var så ledsen! =(

När allt blivit rätt och hon hade fått nyponsoppa och blåbärsoppa av farmor Elly var allt bra och Mich var glad igen.

Innan hon somna sa hon: "Mamma, när jag är själv med ..... nästa gång ska jag berätta hur jag mena, jag mena inte så som alla sa och jag ville inte att hon skulle gråta. Då blev jag ledsen".

Gör så, sa jag och pussade min dotter i pannan.

Innan jag gick sa hon: "Mamma, kan vi berätta för pappa tillsammans nästa gång han kommer"?

Ja visst, svarade jag.

Så åter igen var en liten flicka ledsen pga ett missförstånd.

Jag har ALDRIG sagt något dumt om varken deras far eller hans fru. Det har inte Björn heller. Dom tankar kan vi vuxna behålla för oss själv! Barnen blir äldre och får själva upptäcka vilka som ljuger och gör vad. Det vet dom redan med tanke på dom berättelser vi alla fått hört från deras egna små munnar och tankar.

Det räcker med att barnen fått gått igenom två svåra skiljsmässor.

Sen kan man ju fråga sig vilka som intalar barnen saker. Som C sa till Björn: "Mamma säger att du ska tjuva oss? Ska du det pappa?"

Björn svara: Nej gumman.

Han har sagt EN gång till barnen att dom skulle få SOVA här (efter uppmaning av polis och social) men då stormade modern in med en klan och hämtade barnen och satte skräck i alla barn. Är det rätt?

Björn har ALDRIG haft avsikt att "tjuva" barnen från deras mor. Så hur kan barnen tro det? Vem är det som "tjuvar" barnen från vem? Björn har halva vårdnaden men får inte träffa barnen. Dom har inte fått sova här en enda gång på 2 år, fast att dom själv har ringt och frågat sin mor. Är det rätt? Vem tror sig äga rätten till sina barn? Man äger inte sina barn, man har dom bara till låns. Björn vill inte barnen illa därför tar han det lugnt och fint och väntar på att barnen ska bli stora och förstå vem som förstör för honom och barnen. Är det rätt eller fel? Vad ska man göra?

Livet är inte rättvist men vi vet att vi inte pratar skit om någon när barnen hör eller gör deras liv surt. Björn väntar bara på att rättvisan en dag skall segra och hoppas att hans barns vilja blir hörd.

Han saknar sina barn och älskar dom otroligt mycket. Han hoppas att en dag kunna få träffa dom ett par timmar i månaden till att börja med. Är det rätt?

Tänk lite själv så tror jag nog att du snart får upp ögonen.


Till kvällsmat hade Björn gjort pannkakor till oss. Jätte gott! Tack älskling.

Barnen somnade fint.

Qimberlie väntar på sin födelsedag.

Jag har fixat godispåsar till alla barn. Cajsa och Samuel ska också få fast att dom inte får komma. Björn bad på sina knän, men icke!

Det blir fiskedamm då dom flesta barn är så små. Dom är lite för små för att "leka" fram godiset.


Tårtor och ballonger tar vi i morgon förmiddag.

Qimberlie har beställt en Hello Kitty och en Ariel tårta, givetvis fixar mamma det. =)


Pierre har varit här en stund. Det var trevligt.

Quentin flörtade med honom. =)


Nu spelar gubben min gura. Jag ska visa honom vem som regerar. =)


Ha det bra.

Kram.

Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om KBT och belöningsystem?
 Gillar det inte.
 Det är bra.
 Vet inte vad det är.
 Bättre att ge beröm och tillsägningar och sporadiska belöningar.
 Tror inte det är bra i längden. Barnen kommer kräva mer och mer ju äldre dom blir för att göra saker
 Kanske funkar för vissa men jag kommer inte köra det på mina barn.
 Det är den bästa uppfostringsmetod som finns.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards