Alla inlägg den 26 augusti 2009

Av Zandra & Björn Engvall - 26 augusti 2009 22:48

Inledningsvis vill jag ge Er som låter allt det goda ute i naturen förfalla en känga, ut i skogen med er och ta reda på allt det goda som moder natur erbjuder.

Själv har jag plockat vansinnigt mycket svamp i år, det har även blivit en del bär, bl.a blåbär och hjortron.

Otroligt gott med hemmagjord saft & sylt.

Ska ut en sväng snart igen för att plocka mer blåbär till att göra sylt av.


Igår efter mycket om & men så fick jag spindellederna bytta på bilen, först hittade jag inte rätt verktyg, jag behövde en 14mm intolvshylsa sen hade jag fått fel spindelleder och var därför tvungen att byta dom.

Naturligtvis satt bultarna limmade och behövde värmas.

Men idag bar eländet frukt då bilen gick igenom besiktningen.

Tack för det.


Direkt från besiktningen till skolan för att hämta Nickis.

Parkerade på lärarnas parkering och gick över vägen då hör jag en pojke ropa "PAPPA!", det var Samuel, han kom springandes och gav mig en bamse kram, efter kom Cajsa med mormor.

Vi pratade lite som hastigast och jag passade på att fråga hur det gick i skolan och båda svarade att det gick bra.

Tyvärr bommade jag deras 1a dag, jag hade fått uppfattningen att lärarinnan inte ville ha föräldrar med den 1a veckan, men tydligen så var det okej 1a dagen.

Barnen mina verkade inte direkt besvikna på mig då jag träffade dom i dag, dom sa i alla fall inget, ska be om förlåtelse nästa gång jag träffar dom.


Fort hem efter att jag hämtat Nickis, farsan skulle komma på besök.

Hem med Nickis och iväg till Ica för att köpa fika.

På med kaffe och duka fram.

Farsan var här i ett par timmar, han hade med sig en trinett som han tänkte att jag kunde få sälja.

Det är en kombinationsdiskbänk för kök med inbyggd kyl och 2 kokplattor.

Ska enligt uppgift fungera, ska bara snygga till den lite, sen blir det annons på blocket.

Intressenter får naturligtvis höra av sig till undertecknad.

Pris: 1700:-

Perfekt till sommarstugan.


I dag fick vi i varje fall klarhet i varför våra telefoner inte fungerade.

Så till alla jag skulle ha ringt - Beklagar.

I morgon ska det fungera igen.


Nu ska jag riva av några Metallica låtar innan det är dags att gosa kudde.

Peace & Love./B.

Av Zandra & Björn Engvall - 26 augusti 2009 21:39

I dag vaknade jag tidigt för att jag hade så ont i halsen, kändes som om det satt en tennisboll i vägen.

Qimberlie har hostat hela natten och var jätte trött och gnällig.

Hon sa att hon hade ont i halsen.

Efter kom Michelle och sa att hon hade svårt att svälja för att det gjorde ont.

Tråkigt nu när dagis har börjat. =(

Jag ringde till deras avdelningar och sa att dom fick vara hemma idag.

Niqole sa att hon inte hade ont och skulle till skolan. Hon tittade på klockan 1000 gånger innan det var dax. Kul att hon gillar det. =)


Björn lämnad Niqole och ville samtidigt hälsa på nya fröken.

Sen for han vidare till Fagersta för att besikta bilen. Den gick igenom. =)

På hem vägen hämtade han Niqole som hade slutat för dagen.


Vid lunch kom Börje och hälsade på. Jag gillar min svärfar.

Quentin hann "säga hej" till farfar och bjöd på ett varmt leende innan han somnade. I helgen skulle Börje förmodligen komma och fixa till bänkskivan som vi fick av honom i julklapp. Hoppas vi får den bytt snart. Inte kul med ett cigarett-brännmärke på bänke. =( Jag kan dock säga att det INTE är jag som är boven i dramat. Björn och Börje pratade om ny kyl och frys. Då ryker verktysskåpet och det blir fullstor kyl och frys. Nya luckor ska vi få också. Det fick vi av Börje och Marita i bröllopspresent samt en inbyggnads micro. =) Vi ska lägga nytt golv och tapetsera/måla om i köket också. Det är så mycket att göra innan allt blir bra och färdigt. Vilket drömhus det kommer bli. =)


På eftermiddagen lekte jag med mina barn medans Björn tog sig en tupplur.

Trawiz min lilla apa ramlade inne på rummet. Han hoppade i Qimberlies säng och givetvis slog han i munnen. Det är typiskt honom, han "landar" alltid på munnen. I går bet han sig i läppen och det blödde. I dag kom inget blod så jag trodde det var lungt men när jag tittade såg jag att lilleman slagit av halva framtanden. =( Han har inte ont. Han kan äta och dricka. Ljudnivån kan han även hålla uppe. =) Men försäkerhetsskull ska jag gå förbi tandläkaren i morgon och prata med dom. Man blir ju lite orolig att dom "riktiga" tänderna blir skadade. =/


Qimberlie valde mat. Köttbullar och makaroner blev det.


Barnen somnade vid 7 snåret och båda mina töser sa att halsen var mycket bättre. Konstigt, min hals är nästintill helt bra.


Jag spelade lite gura i dag. Det var längsen. F*n va arg man kan bli när det inte går som man vill. Jag har ett finger för lite och min hjärna kopplar inte när jag flyttar handen. =( Men men, träning ger färdighet, om man nu bara kunde hitta tiden till det.


Jag och Quentin tittade på lösvikt med Robert Gustafsson. Han är en rolig man. =) Quentin skrattade och hade större ögon än vanligt, hur nu det är möjligt. =) Han har börjat sagt mamma. Det är så underbart att höra även om det inte är "kontrollerat". Jag längtar tills han säger pappa. Det är ju inte så oftan min man får höra det ordet. =(

Undertiden satt Björn och surfa.


I morgon hoppas vi på uppehåll. Vi tänkte gå till skolan/dagis. Qimberlie vill åka nya vagnen. Skönt att röra på sig nu när den där förbannade foglossningen kommer mer och mer. Hoppas den håller sig på en lugn nivå. Kan jag inte få njuta av min sista graviditet?! Kan jag inte få sova en natt utan att vakna en gång i kvarten för att man har värk och är som en 80årig kärring?! Humöret är det svårt att hålla uppe när värken är som värst. Men det är bara att bita ihop och se glad ut. Jag har kännt så "bubblor" i magen ett par dagar. Jag sa till Björn att jag trodde det var "lillan" som rörde sig. Men han trodde att det är förtidigt. Men i dag har jag kännt det flera gånger när jag låg och tog det lugnt så nu VET jag att det är fosterrörelser. Man vet ju hur det känns och nu när det är min 6e så känner man väl det tidigare än någonsin. =)


Ha det bra.

Kram.



Av Zandra & Björn Engvall - 26 augusti 2009 17:36

Sicken kärra va?!

Den är mer lättkörd än våran tvillingvagn och inte alls så klumpig som jag trodde.

Av Zandra & Björn Engvall - 26 augusti 2009 16:33

I går var en hemsk dag!


Jag vaknade på soffan med ett ryck halv 7. Varför hade inte klockan ring?!

Jag skyndade in på toa för att få lite kallt vatten i nyllet.

Då ringer klockan. NU?!?!

Jag väckte Niqole, då vaknade Mich och Qim också.

Jag fixade frukost och gjorde i ordning mina små inför dagen.


Niqole och jag åkte till skolan strax för 8.

Jag tyckte det var några barn där men jag tänkte inte mer på det.


Tillbaka hem för att hinna duscha innan jag skulle i väg med flicka 2 och 3.

Då säger jag till Björn som sitter och ger pojkarna gröt.

-" Det var jätte några barn på skolan, konstigt, dom var nog bara hälften."

Då vaknar min hjärna. Det var ju tisdag och onsdag som det var två grupper, Niqole var i grupp 2 och hon skulle inte ha varit där förrän 10.00

IDIOT!

Jag ringde fritids men fick inget svar.


Kvart i 9 åkte jag med Mich och Qim. Qim ville INTE till dagis. Hon skulle till sin gamla avdelning. Som tur var kom Tessan med Tuva. Då ville hon in och leka. Tack!

Hon tog av sig skorna, la upp extra kläderna i lådan och en napp i nödfall.

När jag skulle gå ville hon inte vara kvar. Jag sa hej då och gick. Ett segt hej då är det värsta som finns, barnet mår mer dåligt av det.

Monica tog henne till fönstret för att vinka. Jag vinkade glatt men mitt hjärta grät. Det blir nog bra bara hon känner sig "hemma" där.


Vidare upp till Michelles avdelning. Hon sprang upp, hon längtade efter alla kompisar. Hon var glad och jag hann knappt få en kram av henne. =)


Jag gick in på fritids och pratade med Anne och förklarade varför Niqole var i fel grupp. Hon sa att det inte var någon fara alls. Jag frågade när hon slutade och hon slutade halv 10. Jag tänkte sätta mig och vänta utanför på henne i dom få minutara som var kvar men Anne tyckte att jag skulle gå in och titta vad dom gjorde. Jag gillar inte att störa men jag var ju nyfiken. =)


Hemma var vi vid 20 i 10. Då tog Björn bilen och stack till Lasse för att byta spindellederna innan besiktningen 13.35

Jag och Niqole spelade lite Yatzy och hade mysigt. Skönt att kunna få lite ensamtid med barnen.


Efter lunchen tog vi pojkarna i vagnen och gick för att hämta flickorna.

Jag skulle hämta dom halv 1 eftersom att vi skulle åka iväg efter besiktningen.

När vi kom upp på skolgården ringde Björn. Han sa att jag var tvungen att boka om besiktningen för att han hade fått fel grejer och var tvungen att åka till Hallsta och hämta rätt. SUCK!

Eftersom att vi inte hade bråttom mer så stannade vi vid "lekparken" utanför matsalen och lekte.


Vi gick hem för att hämta pengar till glass. Då kom Björn för att hämta sitt kort så han kunde åka till Hallsta. Vilket strul, stress och bök!


Vi gick till Ica. Efter det gick vi hem och åt nyponsoppa med grädde och beskvier. Glass blev det till efterrätt.


Klockan gick och jag blev stressad. Jag trodde inte vi skulle hinna hämta vagnen som vi lovat. När klockan var 4 ringde jag Björn för att kolla hur långt han kommit. Han hade en sida kvar. SHIT!

Han sa att han skulle ringa när han åkte från Lasse så jag och barnen kunde vara klara.


Halv 6 värmde jag lite ris och stroganoff till barnen.

När ska vi åka? Frågade barnen 1000 gånger.

6 ringde Björn. Yes, vi hann. Hade han inte ringt före halv 7 så skulle vi inte hunnit.


Barnen var klara när Björn kom.

20 över 6 åkte vi. Lite sent men vi ville inte missa chansen nu när vi fick den så billigt! 40 mil T&R.


Jisses så glest med hus det var från Falun och uppåt. Gamla vägen till Ramnäs kändes som E18. Så såg vägen ut i 10 mil.

Vagnen var iallafall JÄTTE fin. Jag fick en mindre chock, trodde inte det var samma som på bilden. Tur att dom hade en dålig bild på Blocket annars hade vi inte fått den så billigt. =)


Vi stannade på McD i Falun. Vi gillar inte att äta på McD men nöden har ingen lag. Vilken skillnad. Alla Västerås personal borde få åka dit på upplärning. Hamburgarna såg ut som dom på reklamen, inte "ihop kastade". Pommesen var nygjord och krispig. Personalen var jätte trevlig. Jag ger detta McD 5 stjärnor!


Vi var hemma halv 1. Barnen bar vi in sovandes.

Vi slocknade rätt fort vi också. =)


Inte nog med detta. Våra telefoner fungerar inte. Man kan ju nästan tro att det var våran lyckodag! =)


Kram.

Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om KBT och belöningsystem?
 Gillar det inte.
 Det är bra.
 Vet inte vad det är.
 Bättre att ge beröm och tillsägningar och sporadiska belöningar.
 Tror inte det är bra i längden. Barnen kommer kräva mer och mer ju äldre dom blir för att göra saker
 Kanske funkar för vissa men jag kommer inte köra det på mina barn.
 Det är den bästa uppfostringsmetod som finns.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards