Alla inlägg den 24 augusti 2009

Av Zandra & Björn Engvall - 24 augusti 2009 20:37

I morse vaknade jag vid 6 tiden.

Niqole kom upp vid halv 7 och vi var ensamma uppe till 7 då Qimberlie vaknade.


Jag fixade i ordning min dotter inför hennes första dag på förskolan.

Vi fixade hennes "fruktbox" med vindruvor som hon ville ha med sig och jag var ut och plockade av tomat som hon också ville ha.


Vi tre åt frukost strax efter 7.

Qimberlie ville följa med och lämna Niqole på skolan. Hon var inte så tyst som jag önskade med tanke på att hela huset sov.

Jag lovade att hon skulle få följa med om hon viskade (vilket är vanlig samtals ton för min dotter =) ) så inte alla andra vaknade.

Hon vart helt tyst istället. =)

Jag fixade i ordning henne också.


Då slog en tanke mig. Hon börjar på ny avdelning i morgon och har inte sett nya lokalen, inte träffat fröknarna så mycket och inte heller barnen.

Så jag ringde till Kotten och frågade om vi fick hälsa på efter vi lämnat Niqole. Visst fick vi det!


8 åkte vi hemmifrån för 10 över ringde det in för Niqole.

Niqole var nervös. Hon har varit jätte känslig sista veckan och frågat mycket om förskolan.

Klockan ringde in och alla barn skulle ställa sig i led utanför dörren.

Jag kramade och pussade min dotter samt önskade henne lycka till. Jag talade även om att jag skulle hämta henne halv 12.

Hon sprang iväg så glatt och ställde sig i ledet.

Det var många föräldrar där och alla stod och tittde på sina små när dom för första gången blev "skolbarn".

Jag kanske är lite extra känslig nu när jag går i väntans tider, men jag måste säga att det var mycket känslor.

Jag kände hur mina ögon brann och tårarna ville rulla ner för mina kinder när jag tittade på min stora dotter som inte tillhör dagis längre, hon är ett skolbarn.

Mina tankar var så många dessa få sekundrar jag stod där.

Jag tänkte på min älskade man som missade detta med sina två älsta, som har missat så mycket med dom över huvutaget. Han som vill så mycket med dom men tyvärr inte är aktiv i deras liv längre. =(

Han ville följa sina i dag när dom började 1an, men han hade fått det talat om för sig att inga föräldrar fick vara med alls första veckan. Han visste inte var dom var eller tid. Men jag vet att han tänkte på dom och han hoppades innerligt att allt vart super för dom idag.

Mina tankar gick även till min älskade brorsdotter Fidelie som började 1an och min älskade brorsson som även han började förskolan.

Jag tänkte även på min älsta brorson, älskade lille Jerry, den underbara gossen skulle ha börjat 6an men han blev inte mer än 3,5 år gammal.

Jag undrade hur Uffe och Jaana tänkte. Allt dom missat när Jerry försvann till Nagijala. Jag undrar ofta hur dom tänker när det är stora stunder i livet som dom missar med Jerry. Jag förstår inte hur man kan gå vidare efter att man mist ett barn. Ni är så starka och underbara föräldrar!


Vidare gick jag och Qimberlie ner till Kotten. Qimberlie var glad och förväntans full. Men när vi inte gick in mot gamla avdelningen ville hon inte in. Hon stod på trappen och ville inte röra sig. Jag talade om för henne att vi bara skulle hälsa på i dag och att mamma skulle vara med. Hon gick in lite sakta. Hon kände inte igen några barn som var där och fröknarna var nya. Vi tittade runt och det verkar vara en mysig avdelning. Fröknarna verkar vara toppen! Vi pusslade lite efter att hon hade slutat gråta. Hon ville till "Ammeli" och "Blitt". Då pratade Qim lite med Marie och Monica, det släppte mer när "kusin" Freja kom. Då blev hon varm i kläderna och ville leka. Jag är glad över att både Freja och Tuva är där i morgon när det är hennes första dag. Hoppas allt går bra!


När vi kom hem vaknade alla och det blev en frukost till för Qim.


Jag och Björn städade undan lite men hann inte så långt innan Deda kom och fika. Jag hämta Niqole halv 12 och allt hade gått jätte bra. Jag pratade med hennes nya fröken som var jätte trevlig, jag hann bara hälsa på henne i morse.

Vidare gick jag in till Michelles avdelning för att tala om att Mich inte får drick/äta mjölk.


Väl hemma kom jag hem till en arg, ledsen och besviken man. Han kommer nog blogga själv om det.

Vi fortsatte plocka lite innan Tessan, Rikard, Tuva och Filippa kom.


Halv 2 var jag och vägde Quentin, han vägde 9,4 kg och var 71 lång. Stora killen!


Tillbaka hem och spela Yatzy innan Filippa skulle vägas. =)


Vi åt mat och barnen städade sina rum (nästan helt).


Jag åkte till Tessan och Rikard vid 18 tiden för att låna telefonen. (Våra telefoner vill inte funka det är väl nå fel på nätet.)

Där fick jag kaffe och sockerkaka. Tack det var gott!

Det var första gången jag var till deras nya lägenhet. Den kommer bli jätte fin när dom fått fixat i alla rum och rustat. Men stressa inte, njut av baby-tiden! =)


Hemma igen var det livat. Alla var trötta och skulle läggas.

Nu sover alla mina flickor, pojkarna är i vardagsrummet med Björn och spelar "gura".

Jag ska strax lägga dom så vi kan sätta oss med det sista innan vi kan lämna in bygglovet. Björn vill ha det lite större än vi hade tänkt. =)

Det måste vara inne senast den 3e så vi får besked denna månad, annars får vi vänta till slutet av oktober och då kommer vi att ha hunnit mycket redan. =)

Jag längtar tills det står klart!


Ha en bra kväll!

Kram.

Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om KBT och belöningsystem?
 Gillar det inte.
 Det är bra.
 Vet inte vad det är.
 Bättre att ge beröm och tillsägningar och sporadiska belöningar.
 Tror inte det är bra i längden. Barnen kommer kräva mer och mer ju äldre dom blir för att göra saker
 Kanske funkar för vissa men jag kommer inte köra det på mina barn.
 Det är den bästa uppfostringsmetod som finns.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards