Alla inlägg under juli 2009

Av Zandra & Björn Engvall - 2 juli 2009 18:51

I morse vaknade vi vid havl 8.

Åt en god frukost och fixade i ordning oss för en ny vacker dag.


10.20 hade Niqole och Michelle tid hos ögonläkaren i Fagersta.

Michelle var först ut. (Jag har inte märkt att hon ser dåligt, inte har hon klagat heller, hon har inte sagt mer än att hon har ont i ögat och att det kliar ibland. Det var på 4 årskontrollen på BVC som sköterskan sa att hon såg illa på vänster öga. Hon gjorde om syntestet 4 gånger men det var samma varje gång. Så det fick bli remiss till ögonkliniken.)

Hon fick titta på bokstäver på tavlan och det högra gick jätte bra men det vänstra... jag trodde flickebarnet drev med oss när hon inte såg EN enda bokstav. Hon fick ögondroppar och vi fick vänta i 45 minuter för att dom skulle verka och sen mer tester. Mich grät när hon fick dropparna. Optikern sa att dom sved jätte mycket i ca 30 sekunder. Efter det fick hon ett klistermärke. Duktig tös mamma har!


Under tiden lekte barnen i lekrummet och dom ritade.

11.10 vart det Niqoles tur. Det gick bra för henne. Hon hade varit jätte duktig att använda glasögonen sa optikern. Hennes syn hade varken blivit bättre eller sämre. Hon fick 2 ringar för att hon var så duktig. Ååååh så nöjd hon var. Det glittrade så om hennes fingrar. =)

Hon skulle komma tillbaka på kontroll om ett halv år.


När jag kom ut i väntrummet hade Mich gått med sin optiker in på rummet igen. Hon var stolt över att få gå själv. Jag hann precis in innan hon hann sätta sig i stolen. Optikern tittade länge. Mich pupiller var STORA.

Den lilla tjejen som aldrig klagat över sin syn är nästan blind på vänster öga. Jag fick tårar i ögonen. Varför har hon inte sagt nå?! Det brännde i mina ögon när hon tittade på mig med sina vackra blå ögon och sa: "Mamma, jag ser inge bra."

Hon är översynt, har brytningsfel samt skelar. Hon fick givetvis glasögon hon med. Optikern sa att hennes synfel kommer aldrig växa bort, men kanske Niqoles.

Hon behövde egntligen starkare glas men hon ville börja så här och sen ska Mich tillbaka om 3 månader och se vilken förändring det blivit, om det har hunnit blivit förändring på så kort tid. Hon ville egntligen lapp-behandla Mich. Men sen ångrade hon sig och sa att hon ger ögat en chans med glasögonen i 3 månader. Hon MÅSTE ha dom på sig JÄMT!

Hon fick ett till klistermärke med bamse. Hon blev så glad. =)


Vidare åkte vi till Synsam för att välja ett par bågar.

Tjejen i kassan frågade om det var någon speciell färg Michelle ville ha.

"Lila såklart" svarade hon.

Tjejen hittade lila. Men dom var för ljusa i färgen.

Sen hittade hon ett par röda. Men det gick ju inte. Dom var ju inte lila! =)

Sen tog hon fram ett par lila och gröna. Men det var för mycket grönt.

Då hittade Michelle själv ett par lila som var jätte fina. Mörk lila metallic. När hon väl fick dom på sig ville hon inte ta av dom. =)

Dom var lite dyrare än det lanstinget betalar, så mamma fick lägga till 195kr men det var väl det samma, bara hon gillar dom! =)

Hon var SSSSSSSSSÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ fin i dom, min lilla sessa!


När vi var på väg hem ringde Tessi. Hon ville bada. Så vi alla åkte ner till stugan. Vi har haft en jätte mysig eftermiddag. Vi har grillat krov, hamburgare och kött. MUMS!

Vi har badat, solat, badat, setat i gräset på en filt i solen, badat och haft trevligt. =) Quentin låg på en filt i skuggan bredvid oss, det tyckte han var mysigt.

Trawiz och Rasmus har lekt jätte bra ihop. Ludvig lekte med flickorna. Tessi bjöd barnen på frukt och fika. Det tackar barnen för! ;)

Mich har haft både kepa och solbriller på sig efter dropparna. Ögonen blir så ljus-känsliga av dom.


Nu är vi hemma. Trawiz somnade i bilen och ville inte vakna. Det var bara att bära in honom i sängen. =) Han brukar somna vid halv 7 och klockan var 18.15 när vi kom hem. Han har inte sovit middag idag heller. 

Alla barnen sover nu och jag ska skura badrummet, damsuga och skura golvet. Först ska jag nog ta en svalkande dusch.


Ha en fortsatt trevlig kväll. I helgen blir det regn och åska!

Glöm inte att njuta av solen och värmen.


KRAM!


Av Zandra & Björn Engvall - 1 juli 2009 21:28

Quentin gillade sin stol han fick av Benjamin och Oliver.

Tack, tack pojkar!

Av Zandra & Björn Engvall - 1 juli 2009 20:46

I dag fick jag sova ut. Tack älskling!

Jag har så j-vla ont i bäckenet så jag kan inte ligga stilla! =(

Jag kom upp 11.00 då åt vi ute på altanen.

Jag läse bok för barnen som vanligt.


Björn har påtat i trädgården och barnen lekt.

Trawiz river med allt! Inne, ute, i taket, på golvet, det är nästan fotspår på väggarna. =) Man kan inte släppa honom med blicken i två sekunder. Jag som alltid sagt att han är så lugn. Björn säger: "Vad hade du väntat dig? Han är pojk!" Det lyser hyss i hans blå ögon dagarna i enda. =)

Qimberlie har också jävulskap för sig. Hon hade plockat kart från äppelträdet och gottat sig på. Då blev inte pappa Björn glad! =/

Han talade om för henne att hon inte fick och vi tog en ny diskution om att man måste fråga, det kan finnas saker som man tror går att äta men det kan vara farligt. Inte för att vi har nå sånt på gården men det är bra för dom att veta.

Hon vart jätte arg på Björn och ville inte lyssna. Hon sa bara "Qimpa vill!" Sen kallade hon Björn för bajsunge och då fick hon inte gå ut mer ikväll. Det lät ju roligt men man får ju INTE skratta så dom hör. =)


När vi satt och åt blev det mörkt och blåsigt. Jätte skönt! Det kom några droppar regn och åskan mullrade och gav ifrån sig en och annan vacker blixt. Det hade gärna fått blivit mer men det rensade ur luften lite iallafall.


Efter kvällsmaten (spagetti och köttfärssås) var barnen ute och lekte med Benjamin och Oliver. Dom leker ofta och har jätte kul.

Dom två gullenissarna gav Trawiz och Quentin varsin gammal leksak som dom är förstora för. Trawiz fick en rolig vagn med många knappar och mycket ljud. Quentin fick en lära-gå-stol med knappar och ljud.

Niqole sprang över med varsin godispåse till pojkarna. Tack snälla!


Flickornas farmor och farfar var hit med en ny flaska åt Niqole. Hon blev jätte glad. Tack Ulla och Bjarne!


Qimberlie var jätte trött ikväll. Hon duschade och gick till sängs. Hon sov innan hon hann landa på kudden och kl. var inte mer än 18.10

Trawiz var inte långt efter. Han duschade och somnade vid halv 7. Han lekte titt-ut med mig i duschen med draperiet. Han skrattade så det bubblade i honom. Det är så underbart att höra ett barn skratta! "Tutt-ut" sa han och skratta, ju mer han skratta ju mer skratta jag! =) 

Det är ett under att han orkade så länge, han har inte sovit middag idag. Kanske kan man ta bort middagarna för honom?!

Han börjar bli så stor min lilleman.

Han börjar prata mycket nu. Orden rinner ur honom. Jag undrar hur många gånger per dag han säger mamma? 10.000 MINST! =) Det är så underbart. Det spelar ingen roll hur många barn man har så värmer det sååå när någon ropar mamma. Man blir så varm inom bords. =)

Han är så varm och go lille Trawiz. Han kommer ofta och kramar och pussar på en. Sen spelar det ingen roll vem det är som är i närheten. Så fort någon varit ute en stund kommer han springandes. Han har sprungit och krama på Björn hela dagen och när han tittar på en så smällter man. Hans ögon är så blå och blicken så varm. Lilla gose-gossen! 


Niqole och Michelle duschade och somnade vid 8. Dom var också trötta. INGEN av dom har varit upp en gång och frågat efter vatten eller varit nödiga.


Quentin ligger bakom mig och vill inte somna. Han har nyss duschat, ätit majs och potatis-puré, det gillade han INTE! Han gillade äppelgröten han fick tidigare idag av Björn, där spillde han inte mycket. =) 

Sen tog han en provsväng i lära-gå-stolen och pojken bara gnallade iväg. Jag höll på att tappa hakan, det var första gången han satt i en sån. Jätte duktig! =)


Björn har lagt upp lite mer auktioner. Tänk om man kunde bli av med allt och få en peng till semestern till på köpet. =)


Nu spelar Björn gura. Han fick hem ett nytt spel igår. Guitar Hero Metallica. Får väl se om jag får prova också. =) Igår hann jag somna. =)


Ha en skön kväll.

Kram

Presentation

Omröstning

Vad tycker ni om KBT och belöningsystem?
 Gillar det inte.
 Det är bra.
 Vet inte vad det är.
 Bättre att ge beröm och tillsägningar och sporadiska belöningar.
 Tror inte det är bra i längden. Barnen kommer kräva mer och mer ju äldre dom blir för att göra saker
 Kanske funkar för vissa men jag kommer inte köra det på mina barn.
 Det är den bästa uppfostringsmetod som finns.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards